onsdag, december 29, 2021

Prioriteringar

Jag blir oerhört provocerad när jag läser dagens tidning.I södra Sverige pratas det om investeringar i snabbtågsjärnvägar, så att man ska kunna åka från Stockholm till Malmö på två och en halv timme, eller till Göteborg på två (idag tar det tre). Vad det nu skulle kosta har jag ingen aning om, men miljarderna skulle rulla. Till vilken nytta. I och för sig finns det ju problem med järnvägstrafiken i den landsänden, men det beror väl mer på bristande underhåll. Och varför ska man ha så jädrans bråttom i alla lägen?

Sedan finns en annan landsända som skriker efter bättre infrastruktur. I julhelgen satt inte mindre än 400 personer fast i ett tåg, på en station i Västerbotten. De som skulle norrut till Luleå och Kiruna blev upp till 14 timmar försenade.  Det berodde på en felbedömning av en godstågslokförare, som råkade köra mot rött ljus, kom på det efter några meter, men blev stående och blockerade linjen. 

Tågoperatören Vy, som står för nattågen verkar något amatörmässiga, när det gäller att ta tag i besvärligheter i trafiken. Å andra sidan är maskinparken ärvd och skruttig i mångt och mycket. Där behövs också insatser. 

Jätteinvesteringar i nya företag. Landets tyngsta transporter, malm och stål, som ger ofantliga rikedomar till Sverige.

Men här får det tydligen inte kosta några miljarder. Visserligen har man nu beslutat om att bygga Norrbotniabanan. Faktiskt! Men det har suttit väldigt långt inne. Och jag tror inte det kommer att vara klart under min livstid. 

I Finland går tågen som tåget. I hela landet. Moderna tåg, som klarar snö (hör och häpna). Föredöme. 

Strunta i snabbtågsbanor i sydsverige!

Felprioriteringar kostar också.

Tänk på det!

*****

10 kommentarer:

  1. Anonym14:44

    Håller med dig helt! Av kommentarerna på Fb när det gäller tågförseningarna vid Jörn, förstår man hur okunniga människor är om förhållandena här. ” Några timmars försening gör väl inget. Man kan väl äta innan man far och ta med lite mat.” ”Varför kunde man inte kliva av tåget och rasta sina hundar?” ( Mitt i skogen, med snö och utan perrong!) ”När jag gjorde lumpen åkte vi minsann tåg och det var kallt men vi hade ordentliga kläder och frös inte” . Som det står till med järnvägen här, lockar det i alla fall inte att ta tåget mär man ska nånstans. Dessutom kan det ju vara farligt för t ex diabetiker, om maten tar slut på tåget. Och är man beroende av medicin och är på hemväg, har man kanske beräknat att det man har ska räcka över hemresan, men inte till ett halvt dygns försening. Ja, nog behövs det många miljarder till järnvägen i norr minsann! ellem

    SvaraRadera
  2. @ ellem

    Vi reser till huvudstaden till nyår och hade tänkt åka tåg. Men redan tidigt kom vi på andra tankar. Jag gillar att åka tåg, men ska man vara borta i 4 dygn, så vågar vi inte satsa på det den här gången. Det fick bli flyg.

    SvaraRadera
  3. Amen! Det ska bli spännande att se om jag kommer mig hem med MTR-tåget om två veckor. Efter ombokning (inte från min sida) bytte jag helt sonika till flyg för att vara på den säkra sidan, då jag har tider att passa. Och jag som älskar att åka tåg! Och ellem: precis så bökigt kan det bli som det du har räknat upp!

    SvaraRadera
  4. Senaste tågresan från Sthlm till Luleå var för två år sedan. Vi sov så himla bra och undra på det, tåget stod stilla. När vi vaknade stod vi på samma plats som kvällen före. 6 timmar försenade var vi hemma i Luleå och det gick ingen nöd på oss men man ska kunna lita på att man kommer fram i tid när man tar tåget. En upprustning av hela Sveriges järnväg är nödvändig och måste gå före alla tänkbara hastighetsrekordinvesteringar.

    SvaraRadera
  5. @ Elisabet

    Jag får önska dig god tågtur.

    (Eller blev det flyg?)

    SvaraRadera
  6. @ Gunnel

    Exakt så!

    hastighetsrekordinvesteringar. Ett träffande ord till nästa års nyordlista.

    SvaraRadera
  7. Ytterst få i södra Sverige vill ha höghastighetsbanan.
    Totalt vansinne att bygga den.
    Ta vara på stambanan i hela Sverige och underhåll det som finns!

    Gott nytt på Er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. @ Christel

      Jag har förstått att det finns en opinion mot projekten. Och jag håller med dig; behövs det överhuvudtaget.

      Radera
  8. Förstår inte heller tidsjakten. Spara några minuter tycks gärna få kosta. Här i mina trakter önskar man ett dubbelspår på sträckan Karlstad- Kil. En sträcka som är en av de mest trafikerade sträckorna/ dygn i detta land. Nopp! Det fanns det inga pengar till enligt Trafikverket. Fanns viktigare projekt. Antagligen minutjagarprojekt.

    Förstår verkligen att ni flyger den sträckan. Här blir det bil om vi inte kan/vill ta tåget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @ Turtlan

      Prioriteringarna känns fel helt enkelt. Och några förstår inte det.

      Radera

Välkommen att kommentera.