tisdag, oktober 18, 2022

Blekt

Så har en ny regering trätt i tjänst. Hur det går med den får vi se. Men nog tycker jag att den ger ett rätt blekt intryck på mig. Många anonyma personer. 

Och redan har herr statsministern börjat glida på vad han ska ta tag i. Det blir inte någon snabbstart, som det lät under valrörelsen. Blekt.

Inte heller kunde han åstadkomma en enda ministerpost till någon från norra Sverige. Den nordligaste kommer från Svealand. Blekare.

Men vi är väl för irriterande här norrut, förstås. Färgstarkt.

*****

15 kommentarer:

Monica sa...

Fel, en kommer från Lycksele, en från Örnsköldsvik, mig veterligt är det Norrland och en från Iran, ligger inte mig veterligt i Svealand. Och säkert någon mer men har inte tid att kolla alla nu.

Anonym sa...

Men Gunnar Strömmer är iaf uppvuxen i Örnsköldsvik! Alltid nåt. Och Elisabeth Svantesson född i Lycksele. / Elisabet

Bert Bodin sa...

@Monica

@Elisabet

Nu var det inte närmast ursprunget jag tänkte på, utan det perspektiv en vuxen person har, när det gäller sakfrågor av skilda slag, beroende på bostadsort. Omedvetet eller ej.

Elisabet. sa...

Bert: I det här fallet litar jag i alla fall på `n Gunnar!

Monica sa...

Nu får man hoppas på samarbete för landets bästa. Och inte så mycket gapande som redan skett, Hallengren om att det är en marionettregering o s v. Gott vore om alla bidrar med sitt bästa.
Och han Ulf, ja, man har ju en del info från kommunpolitik m m och kanske inte den starkaste statsminister man kan tänka sig.
Men omges ändå av en hel del "styrkor".

Sen ska hela Stockholm styras av sossar, vänster och miljöpartister, de senare ska ta bort alla bilar i stan. Hur ska ambulanser, poliser, brandbilar komma fram?

Och med tanke på miljögifter borde de ge en lektion i det till Noshi som röker väldigt mycket och ofta där kollegor ska passera.

Gunnel sa...

Nog hade vi väl varit värda åtminstone en (1) ynka minister som lever och verkar i de norra delarna av Sverige och som har en hum om livsvillkoren häruppe hos oss.

Monica sa...

Ja, jag instämmer i det. Är ju konstigt att ingen kommer från en så stor landsdel. Märkligt och har det hänt förr? Fast det mesta är märkligt numera.

Bert Bodin sa...

@Gunnel

Det är precis vad jag också menar och tycker.

Bert Bodin sa...

@Monica

Visst har det hänt förr. Civilministern hette Ida Karkiainen och fick alltså lämna posten idag. Hon bor i Haparanda.
Sven-Erik Bucht lansbygdsminister 2014-19 också norrbottning. Kulturminister Amanda Lind har bott på olika platser i Norr- och Västerbotten, jobbat som kommunpolitiker i Umeå m.m..

Så visst har det varit så rätt ofta.

Monica sa...

Jo men det är det jag säger, har det hänt förr att INGEN är från Norrland? Som nu sker idag.

Monica sa...

Och det ÄR konstigt, en sådan uppdelning på något märkligt sätt, största delen av landet "borta". Det måste vara något nytt.

Bert Bodin sa...

@Monica

Aha! Missuppfattade dig.

Bert Bodin sa...

@Monica
Nytt - eller väääldigt gammalt.

Elisabet. sa...

Och så hade ni ju Eva Nordmark. Såg på twitter en bild där hon skrivit en så vänlig lycka-till-hälsning och lagt på skrivbordet till sin efterträdare i den nya regeringen. Jag är inte moderat, men såååå bra jag tyckte att det var. Så värdigt! Likadant med Ardalan Shekarabi. S o m jag gillar jag honom!

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Färgstarkt!