onsdag, oktober 19, 2022

Det närmar sig

Säsongens första frostnatt har det varit.  -4 grader upplyser SMHI. Men jag undrar var deras termometer finns, för på vår egen har bara 0 grader redovisats. Det är lite konstigt, för oftast brukar de två vara lika, även om undantag finns.

I vilket fall ser jag ingen frost på marken, när jag råkar smyga ut på balkongen vid halvfemtiden på morgonen. Av nyfikenhet, bara.

Men stan förbereder sig för halka och har redan börjat grusa trottoarer och gångbanor. Lite överdrivet tycker jag, eftersom ingen nederbörd väntas. Ibland får jag bara för mig att det är någon entreprenör som passar på att göra sig en slant.

Tömt fontänerna har man i alla fall gjort. Det ser jag när jag strövar genom stadsparken och bekantar mig med ekorren på fontänkanten. Jag hoppas den får vara kvar. 



*****

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Plus 4 här i morse. I morgon måste jag tömma blomlådorna och ställa undan alla pelargonior inför vintern. Alltid samma bekymmer. V A R ska dom få plats?

Bert Bodin sa...

@Elisabet

De perenna växter vi har ute i krukor på altanen får komma hem till den inglasade balkongen för övervintring. Pelargon, agapanthus, hortensia.

Annika B sa...

Och här är det riktigt mysigt!