måndag, oktober 10, 2022

Forts. Ruschigt

Men frukosten blev sisådär lugn. Vi kom plötsligt på att låset till underjordsgaraget funkade dåligt igår när vi kom hem från stugan. Eller, låset till.... Nej, det var snarare låset från garaget. Vi fick trixa en del för att komma ut från garaget till trapphuset. Men till slut fixade vi det.

Nu kom vi på att vi inte felanmält.

 - Men du, sa jag. Vi kanske skulle sätta upp anslag nere på dörren, så att ingen blir helt fast. 

Det är ju så att garaget även inhyser vår sophantering. Många går dit med sitt skräp på morgonen, kanske bara i tofflor och utan ytterplagg. Och man kanske inte vill gå utomhus runt kvarteret för att kunna komma in i huset igen. 

Så det var bara att sätta sig vid datorn och tillverka "varningsskyltar", som jag sedan sprang ner med och satte upp vid det aktuella låset.



Nu ska väl ingen bli inlåst.

Det tog en timme. Sedan var låssmeden på plats. Han undersökte. Lånade min nyckel för att se att det inte var fel på den. 

 - Aha. Det är någon som oljat låset med "symaskinsolja". Det får man inte göra. Det ska vara låsolja, sa han när han sprutat låset fullt med sin variant i en sprejflaska.

 - Då fick man lära sig det, tänkte jag, men sa inget.

-----

Det gick väl en kvart. Så ringde ordföranden till Benke.

 - Kan du gå ner till garaget och släppa in en ventilationstekniker. Koden verkar inte funka. Och jag är ute i stugan.

Okej - tredje utryckningen idag.  Kan vi få det lugnt nu?

*****

Inga kommentarer: