tisdag, oktober 04, 2022

Under eftermiddagens runda ...

.. i stans parker träffade jag på en del varelser, förutom människor. Fåglar mest. Och därför visar jag nu en bild på en fågel som, trots undermålig bildkvalitet (tagen med mobilen) går att känna igen.

Alltså - vad är det här för fågel?


Och när vi lika håller på ... 
Trodde du att det var senhöst och djupa snödrivor här uppe i Arktis? Nä'hä'du, så är det inte. Vi har inte ens haft nattfrost.
 
Av en slump råkade jag passera en buske som blommade för fullt. Jag är rätt säker på vad det är för art, men jag tänkte att även du skulle få vara rätt säker. Så berätta!
 

 

 

 

 

 

 

 

 

*****


13 kommentarer:

Elisabet. sa...

Pippin: gissar på pilfink. Busken måste väl vara en vipphortensia?

Elisabet. sa...

Du kan skicka priset till hemadressen, Bert!

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Hm?!

Kristina sa...

Pilfink och buskhortensia?

Anonym sa...

Pilfink och syrenhortensia, förblir anonym för jag har nog med Nobelpriset:-))

Bert Bodin sa...

@ Elisabet
@ Kristina

Nja - era svar är korrekta vad gäller fågeln. Det är pilfink. (Inte gråsparv som många brukar tro.)

Men tveksam till växtbestämningen, för där har jag en rätt bestämd åsikt.

Bert Bodin sa...

@ Anonym

Normalt brukar jag inte besvara anonyma kommentarer. Men jag gör ett undantag.

Pilfink och syrenhortensia är korrekt! Men så är du ju också Nobelpristagare. ;-)

(Skönt att jag slipper skicka något pris. Lägger det på lagerhyllan till en annan gång.)

Monica sa...

Jo du svarar ofta på anonyma kommentarer ser jag och med orden: varför så blygsam mm. Nu är inte jag blygsam och nu när du lagt undan priset kan jag avslöja min identitet:-).

Bert Bodin sa...

@Monica

Legitimation, tack!

Elisabet. sa...

Ja, jag tycker nog att vipphortensia är rätt och lägger härmed in en protest, hälsar madamen i Halland :) Nu ska jag googla på syrénhortensian.

Elisabet. sa...

Så här skriver Hasselforsgarden: "Därför kallas vipphortensia även för syrénhortensia. Vipphortensia är en stor buske, som med åren växer sig stor och trädliknande i zon 1-5.

Se där! :)

Monica sa...

Rätt rörig info från de olika "trädgårdslanden", vissa säger att vipphortensian Grandiflora är en syrenhortensia och bara den, kallas i folkmun höstsyren. Får väl kalla den så.

Bert Bodin sa...

@Elisabet och @Monica

Det där skötte ni bra! ;-)