lördag, oktober 22, 2022

Ett stilla ...


.. höstgrått hav
möter oss, när vi kommer till stugan i skogen. Naturen har mer eller mindre gått till vila, trots att vi inte haft någon frost.

Tar itu med några småsysslor. Tömmer fågelbadet, fyller på fågelmat och talgbollar och väntar på besök. Det brukar inte ta många minuter innan de hittar hit. Men idag lyser de små fåglarna med sin frånvaro. Kanske sura för att vi inte varit här på fjorton dagar.

Traditionell innesyssla är också att byta gardiner. Den egentligen ologiska seden att byta till mörka när det blir mörkare ute. Vad är det för påhitt egentligen? Jag följer sedvänjan trots att jag alltid har undrat. Försöker man stänga mörkret ute,  eller vad handlar det om?
Alla idéer välkomna. 

Alla har inte gått till vila.

*****


24 kommentarer:

Monet sa...

Har aldrig bytt gardiner. Möjligen när vi var en ung och nybildad familj på 70-talet att vi satt upp julgardiner i köket för barnens skull. Minns mycket vagt att det byttes gardiner frampå vårkanten hemma i föräldrahemmet men att det mest handlade om att de skulle tvättas.

Det känns som en mycket lokal och gammal sedvänja - tror inte att det sker på särskilt många håll i Sverige idag och definitivt inte bland ”det unga folket”. Eller jag kan ha helt fel - vad vet jag om svenska sedvänjor numera? Ser iallafall inget sånt där vi bor och i min generation görs det definitivt inte.

Däremot är jag noga med att byta dukar och bordslöpare enligt säsong och högtid. Just nu ligger höstlöparna på, kommer att bytas mot vintermotiv och sen kommer de röda juldukarna och kuddarna fram. För att sen gå över i vårliga färger, gult till påsk och prästkragar och blåklint till midsommar. Jag är helt tokig i väveribolaget Ekelunds, gå in där en stund och förlora dig i vackra saker….

Bert Bodin sa...

@Monet

Jaså. Norrtälje har samma gardiner året runt.😉 Ja, här är det tvärtom. Man ser förändrade fönster när årstiderna skiftar.

Monet sa...

Menar du att man har fyra typer av gardiner - för varje årstid? Nej, jag har aldrig sett det i Norrtälje eller i Täby eller för den delen i Skåne hos familjerna där. Är det vanligare norröver tro?

Bert Bodin sa...

@Monet

Nej - vinter/sommar räcker. Plus lite tillägg till jul, kanske.

Babsan sa...

Är enig med Bert där men endast i köket i övriga rum får det vara

Monet sa...

Ja jag är väldigt tacksam över att denna sed inte finns här. Det var ett rent h-e att få upp alla gardiner själva när vi flyttade hit efter Frankrike och inte hade en kotte som kunde hjälpa oss. Att ha sin 80-plusman balanserande på stege och samtidigt trä i gardinkrokar gör man bara en gång och tackar gud att det gick bra! Vi har ljusa, genomskinliga klassiska trådgardiner i varje rum och de håller nog livet ut för oss!

Bert Bodin sa...

@Babsan

Och du är ju ändå norrbottning. 😳

ellem sa...

Jag byter i köket höst och vår. Nu sydde jag en kappa dit för att få lite mer ljus. Får se om det känns kallt senare i vinter. I sovrummet byter jag till mörkläggningsgardiner i mars och andra på hösten. I de andra fönstren har jag linnegardiner och de är ju så jobbiga att få släta, så de får hänga. ellem

Elisabet. sa...

Här byts inga gardiner, inte ens till jul. Vore jag inte i huset, skulle pv nog byta lagom till advent (det gjorde han i sitt tidigare liv).

Bert Bodin sa...

@ellem

Aha - lite lättja, alltså. 😉

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Riktiga karlar byter gardiner. Så är det, alltså. 😏

Monet sa...

Det här är ju ett så lustigt fenomen att jag faktiskt frågat familj, vänner och bekanta om hur de gör. Alla bosatta i södra och mellersta delarna av Sverige (om nu inte Sundsvall räknas till de norra).

Ingen, säger ingen, byter gardiner, inte ens till jul. Och vi är alla i olika åldrar så trots den statistiska insignifikansen undrar jag ändå om detta är fenomen i de norra delarna av landet? (Här vågar man ju inte skriva Norrland så det blir en massa omskrivningar-:)

Min man låter hälsa att mandomen manifesterar han på annat sätt! Gardinbyte är en fasa!

Monica sa...

Inga gardinbyten här heller, bara om jag kommer på att det skulle vara kul med någon annan typ, men det kan ske vilken årstid som helst.
Och julgardiner med tomtar och dylikt blir jag nästan illamående av. Numera finns väl lite annan design också.
Men lite färgbyte på dukar, kuddar och plädar sker nu på hösten och som passar i juletid också.

Bert Bodin sa...

@Monica

Se'där! Ännu en tradionsbrytande kvinna. 😉

Anonym sa...

Hur dammiga är dom gardinerna? Sitta uppe,år efter år. Hos mej blir det dammigt,i alla fall...Har nu bara kappor,för ljusets skull.Enkel stång,klarar allt själv. Som norrbottniska,byter jag sommar och höst.Och till jul i köket.

Bert Bodin sa...

@Monet

Tur att det finns modiga människor här i norr. "Gardinbyte en fasa" !!! 😇

Elisabeth sa...

Jag, och i princip alla mina kollegor, byter gardiner någon eller några gånger om året, speciellt till jul. (Och vi bor till och med i Götaland!) Om det vore så ovanligt som det är i Monets kretsar skulle det ju knappast finnas julgardiner att köpa...

Monica sa...

Nu blir det missuppfattningar, inte byta gardiner betyder inte att gardiner hänger år efter år. Vi tar ned och tvättar varje år, stryker och gör fint. Och putsar fönster två gånger om året, ena gången vid gardintvätt.
Men några tomtegardiner kommer inte upp men kanske något annat nyinköpt.
Tycker inte det finns så mycket julgardiner numera men tittar ju inte ditåt förstås i affärerna.
Lycka till säger jag till herrarna, tror ni gör så fint och minns jag rätt var det inte julgardiner heller ni pratar om utan byte till mörkare färg och det ser jag fler som gör.

Elisabet. sa...

Ja, jag säger samma sak .., att man inte byter gardiner behöver ju inte betyda att man inte tvättar dem. Självklart gör man det!

Elisabeth sa...

Måste tillägga att julgardiner för mig alltså INTE betyder tomtar, utan röda alternativt rödrutiga gardiner. Sådana använder jag interesten av året. (Hemtex t.ex. har 20 olika gardiner som de definierar som "jul": https://www.hemtex.se/gardiner?sortBy=Relevance&count=24&season=Jul). Som en kommentar till kommentarerna om tomtegardiner. ;-)

Anonym sa...

Ja, det är en ren fasa. Är man över 80, med stroke, hjärtsvikt och extrem yrsel i vardagen är det liksom inte enkelt att kliva upp på stege och ordna med gardiner. Inte för hustru heller som försöker stötta nerifrån men inser att det inte finns en chans att ta emot en trillande åldrig man. Man kan skämta om detta och det är väl kanske en åldersfråga men i ”Monets kretsar” byts inte gardiner lättvindigt. Har man inte hjälp i familjen är det då Veteranpoolen eller annan extern hjälp som gäller. Och då har tomtegardiner eller höstditon låg prioritet. Gardiner kan dessutom hållas dammfria genom vanlig dammsugning!

Benved sa...

I den kommun jag bodde tidigare finns de här tjänsterna! Bra bl vid gardinbyte.
https://www.morbylanga.se/stod-omsorg/Aldreomsorg/fixartjanst/

Bert Bodin sa...

@Benved

Aha. Med RUT-avdrag? Det ska jag tänka på till nästa gång. 😉

Anonym sa...

Gratis!