söndag, september 25, 2022

Tomprat

Jag gillar att åka tåg. Eller snarare gillade. För i mina trakter är det ingen barnlek. 

Idag hörde jag en intervju med SJ:s VD Monica Lingegård, som mycket kom att handla om deras kris med bemanning; brist på lokförare bland annat. Intervjuaren koncentrerade sig också på prissättningen. Det är dyrt att åka tåg, kostaterade hon. Varför?

VD:n försökte hela tiden hävda att priset var 450:- Stockholm - Göteborg. Och detta var den sträcka hon envist återkom till i hela intervjun. Jag blev bara mer och mer irriterad.

Här har vi inte ens SJ som operatör. De har svikit oss för Norrtåg och norska Vy. De förra har hand om "lokaltrafiken". Och med lokaltrafik i detta enorma landområde räknas 30-milasträckan Luleå - Umeå, eller 50-mila upp till Narvik. 

Norska Vy tar hand om fjärrtrafiken söderut mot Svealand. 

I somras planerade vi att åka tåg till Stockholm. Det föll. Priset var förstås inga 450:-, det har jag full förståelse för. Här gäller ju nattåg, med sovvagn eller liggvagn. Vi föredrog sovvagn. Egen kupé. Priset för enkel resa uppgick till hårresande 6200:- för två personer. Enkel resa!!!

Så det blev flyg.

Å andra sidan vete sjutton om vi hade vågat ta tåget ändå. Maskinparken är minst sagt eftersatt. Järnvägen likaså, och det har inneburit många oregelmässigheter den senaste tiden. Senast igår var tåget från Stockholm tre timmar försenat. Anledningen var en uppförsbacke norr om Umeå, som tåget inte kunde ta sig uppför på grund av blöta spår. (??!!!)

Sverige är ett u-land när det gäller tåg. Det har vuxit fram efter att någon borgerlig regering fick för sig att tågtrafiken skulle konkurrensutsättas. Som enda land i Europa, och med inspiration från Storbritannien. Där blev det snart ett fiasko, vilket vår regering aldrig observerade, utan raskt klev vidare i klaveret.

Och apropå regering, så har vi fått en liknande modell efter årets val, så det ser inte ljust ut. Det stora projektet Norrbotniabanan kanske går i graven också. 


Så att hela landet ska leva är nog bara tomprat.

*****

Här kan du lyssna på intervjun med SJ:s VD Monica Lingegård

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Det är helt enkelt b e d r ö v l i g t! Att ta tåget borde - enligt mitt sätt att se det - var betydligt billigare än flyget, inte minst miljömässigt, men det är ju hopplöst när det är så osäkert. Kommer man alls fram i tid? Kommer tåget öht att lämna stationen? Det är enkelt att slå sig för bröstet och vara miljövänlig när man har gott om pengar - och tid - och ska resa långt, när man för några hundralappar kan ta flyget från Sturup till Sthlm.

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Sverige behöver ett "omtag" vad gäller tågtrafiken och infrastrukturen omkring.

Glöm snabbtågsbanor!

Gunnel sa...

Tror inte jag vågar lyssna till SJ:s VD. Blir bara irriterad. Att tågtrafiken ska fungera över hela landet är ju vad vi alla vill. Höghastighetståg är få om ens någon intresserad av.

Kristina sa...

Helt rätt att spärra bankkortet, tycker jag. Heja Elisabeth! Upp till kamp!

Bert Bodin sa...

@Kristina

Den här kommentaren har nog hamnat fel, tror jag. 😏

Bert Bodin sa...

@ Gunnel

Men nog vågar du. Du är ju modig.

Visst ska tågtrafiken funka över hela landet. Det är ett basbehov.

Anonym sa...

Det var ju nån modarat Stockholmspolitiker, som för några år sen, sa att det behövdes nån Norrbottniabana, för här i norr fanns det ju bara granar. Så nog finns det skäl att oroa sig. ellem

Bert Bodin sa...

@ellem

Och igår hörde jag att mandatfördelnngen i Riksdagen visar sig vara Stockholmskantrad. Så vi kommer kanske att få höra fler grodor framöver.